Un sistem de etichetare ecologică reprezintă o măsură pozitivă a politicii de mediu, favorizând, de altfel, dezvoltarea durabilă a țării. Prioritate în acest sistem se acordă produsului care, în baza unei analize obiective, prezintă calități cu un impact mai redus asupramediuluidecâtmediaproduselorsimilaredepepiață.
De fapt, produsele și serviciile introduse pe piață și care conțin o etichetă ecologică au un impact redus asupra mediului în comparație cu alte produse convenționale din aceeași categorie care nu îndeplinesc criteriile eco-certificării. Astfel, pentru consumatori este esențial să cunoască ce efect poate avea un produs/serviciu asupra mediului și sănătății umane pe parcursul întregului său ciclu de viață, începând cu extracția materiilor prime șifinalizândcueliminareașigestionareadeșeurilor.
În ultimul timp, pe produse și servicii au apărut numeroase etichete, specificații și diverse simboluri care intenționează să plaseze produsul sau serviciul dat la un nivel mai înalt pe piață, dar și crește probabilitatea de a fi ales de către consumator. Un prim scop al acestor „etichete” reprezintă informarea sau comunicarea unei serii de atribute de mediu în favoarea respectării acesteia, făcând viețile celor care le consumă mai sigure și mai aliniate cu propriile valori. În acest fel, cu simbolurile de mediu, consumatorii își spun cuvântul, asociindu-se cu valorile de mediu pe care le asumă produsul și întregul lanț de distribuție.
În general, aceste etichete de mediu ar trebui să garanteze că, în cazul în care un consumator decide să cumpere un produs, este sigur că favorizează prevenirea poluării asociate produsului respectiv și, în cele din urmă, contribuie la protejarea mediului, în scopuldezvoltăriidurabile.
În acest sens, sistemele de etichetare ecologică sunt instrumente de marketing care au
rolul de a crește fluxul de informații. Dintre diferitele sisteme de etichetare de mediu, e
necesar de evidențiat tipul I de etichetă ecologică, care se bazează pe analiza ciclului de viață și este certificată de părți terțe. Așa cum există o mulțime de produse care pot afișa
etichete și simboluri de mediu foarte diferite, uneori se creează mai multă confuzie, ceea
ce duce la dezinformarea consumatorilor. În ultimii ani, inclusiv din cauza marketingului ecologic excesiv, au existat unele abuzuri de prefixe precum eco-, bio- etc. Este adevărat că folosirea fără discernământ a mesajelor neclare sau a semi-adevărurilor pe anumite produse poate duce la ”dezinformare ecologică” (greenwashing). În acest sens, este necesară diferențierea în cadrul sistemelor de etichetare de mediu a diferitelor mărci, logo-uri, autodeclarații ale companiilor și etichete ecologice autentice de tip I cu o reglementare și o schemă specifică care definesc standarde și implică un terț independent pentrucertificareaprodusului.
Etichetele ecologice sunt un set de instrumente de reglementare, management și verificare de mediu, care servesc ca elemente de informare verificabilă și exactă cu privire la aspectele de mediu ale produselor și serviciilor. Acestea au ca obiectiv promovarea și satisfacerea cererii acelor consumatori care doresc să achiziționeze produse și servicii care au un impact mai redus asupra mediului.
Sursa: EU4Environment (2021), “Evaluarea sistemului de etichetare Ecologică existent în Republica Moldova, în conformitate cu cerințele UE.”
Acest „Ghid privind sistemul de etichetare ecologică în Republica Moldova” are scopul de a oferi un context informativ privind etichetarea ecologică, mecanismul de certificare și instrumenteleexistentelanivelnațional,regionalșiinternaționa
Ghid - Sistemul de etichetare ecologică în Republica Moldova
Guideline - Ecolabelling system in the Republic of Moldova