La 28 iunie curent, a avut loc Forumul de promovare a voluntariatului în domeniul protecției civile.
Evenimentul a fost organizat de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență al MAI, în parteneriat cu AO EcoContact, în cadrul proiectului ”Promovarea rolului voluntarilor și a populației în protecția civilă”, finanțat de UE și Cooperarea Austriacă pentru Dezvoltare.
La eveniment au participat autoritățile publice locale, reprezentanți ai proiectelor cu domeniu relevant situațiilor excepționale și voluntariatului, dar și instituțiile din mediul academic și neguvernamental ce desfășoară activități tangențiale.
Scopul evenimentului a fost de a promova și iniția crearea mecanismului de voluntariat în domeniul protecției civile, managementul acestuia, precum și asigurarea securității comunităților prin intermediul acestui mecanism.
În acest sens, în cadrul a două sesiuni de lucru, au fost prezentate practicile internaționale de voluntariat cu privire la situațiile excepționale, în special din țările Europene, precum Austria, vis-a-vis de activitățile de voluntariat din Republica Moldova.
Printre subiectele de discuție pe agenda Forumului au fost tipurile de dezastre specifice zonei și, în special, calamitățile cu care se confruntă Republica Moldova, gradul de pregătire a serviciilor specializate și necesitatea conștientizării riscurilor, pregătirea comunității pentru a putea face față situațiilor de risc, precum și practicile aplicate de posturile de pompieri și salvatori – voluntari din raioanele Edineț, Fălești, Călărași, Cahul.
Tot aici, reprezentanții Congresului Autorităților Locale din Moldova și ai Mitropoliei Moldovei și-au împărtășit opiniile, concepțiile și viziunile cu privire la practicile comunitare de suport a populației în situațiile de urgență.
În paralel cu Forumul de promovare a voluntariatului, s-a organizat și un atelier de lucru, condus de reprezentantul organizației EcoContact, în cadrul căruia participanții au avut posibilitatea de a-și expune părerea vis-a-vis de necesitățile Republicii Moldova în domeniul managementului voluntarilor în situații de urgență, modul de cooperare cu actorii statali și nestatli, precum și mecanismul de integrare a tuturor categoriilor de beneficiari în procesul de răspuns la dezastre. Mai mult, participanții au fost informați despre necesitatea implicării populației în cazurile de răspuns la dezastre/hazarde, cum funcționează acest mecanism în Europa, dar și primele inițiative luate, în acest sens, de Republica Moldova.
La finalizarea sesiunilor de lucru, participanții la eveniment au elaborat o schiță de Regulament – Cadru de organizare și funcționare a activității de voluntariat din cadrul IGSU – un instrument de bază ce va fi aplicat în managementul voluntarilor în situații de urgență.