Termeni de referință: Consultant juridic responsabil pentru acordarea asistenței juridice

Termeni de referință: Consultant juridic responsabil pentru acordarea asistenței juridice

Tipul contractului: Contract de prestări servicii pe perioada determinată 

Funcția/ Prestator: Consultant juridic  

Raioane țintă: mun. Bălți, Fălești, Hâncești, Ialoveni, Ștefan Vodă, Căușeni, Cahul 

Loc de muncă: la distanță (prestatorul va desfășura activitatea în orașul de reședință a raionelor - țintă, respectiv, aplicanții trebuie să fie din rândul localnicilor).

Durata contractului: până la 90 zile de lucru (3consultatii/intervenții per lună * 30 luni; august 2023 – decembrie 2025) 

  1. 1. Context

Asociația EcoContact este o organizație non-guvernamentală și are drept scop promovarea protecției mediului, dezvoltare durabilă și utilizarea sustenabilă a resurselor naturale. Asociația EcoContact activează la nivel local, național și regional. Proiectul „O justiție verde pentru un mediu protejat si comunități durabile în Republica Moldova” implementat de AO EcoContact cu suportul Suediei își propune să contribuie la îmbunătățirea cadrului normativ și instituțional al guvernanței și al justiției de mediu prin promovarea unei implicări mai active și a unei cooperări mai strânse din partea tuturor actorilor-cheie în domeniul protecției mediului, la nivel național și local. Proiectul urmează sa consolideze capacitățile APL în implementarea legislației de mediu și contracararea contravențiilor de mediu în cele 7 raioanele țintă a proiectului.  

La nivel local, în cadrul fiecărui raion țintă (mun. Bălți, Fălești, Hâncești, Ialoveni, Ștefan Vodă, Căușeni, Cahul) urmează a fi selectat un consultant juridic privind prestarea serviciilor de asistență juridică pentru reprezentanții organizațiilor societății civile, activiști civici/ apărători ai mediului și comunităților locale în vederea apărării dreptului la un mediu sănătos, soluționarea cazurilor de mediu și sesizarea autorităților competente.  

Oferirea serviciilor de asistență juridică calitative pot îmbunătăți performanța sistemelor judiciare, inclusiv aplicarea legii în materie de mediu, sporind în același timp responsabilitatea și respectul pentru statul de drept.  

În acest sens, Consultatul juridic va asigura accesului la informații juridice și asistență în probleme juridice sau legate de justiție grupului țintă al proiectului, contribuind la apărarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor de mediu și implicit la aplicarea prevederilor legale de mediu. 

Consultantul juridic va asista echipa proiectului în atingerea obiectivelor proiectului prin acordarea asistenței juridice și informaționale grupului țintă a proiectului și promovarea unei abordări bazate pe respectarea drepturilor omului, în special a dreptului la un mediu sănătos, implementarea eficientă a legislației de mediu la nivel local și a unei atitudini prietenoase mediului.  

  1. 2. Obiective și sarcini specifice 

Obiectivul prezentului contract e acordarea serviciilor de asistența juridică pentru grupurile țintă (APL, populația, grupurile de inițiativa și ONG) în probleme juridice asociate cu protecția mediului înconjurător.  

Sarcini specifice includ: 

  • Acordarea suportului juridic și informațional, cel puțin 3 consultații juridice per lună, grupului țintă al proiectului privind apărarea drepturilor omului, în special al dreptului la un mediu sănătos și să acționeze în instanța de judecată persoanele care încalcă legislația de mediu și poluează mediul înconjurător; 
  • Să reprezinte interesele beneficiarilor proiectului în cadrul instanței de judecată și a altor autorități competente privind apărarea dreptului la un mediu sănătos și să sesizeze autoritățile competente și organele de drept despre încălcările legislației de mediu; 
  • Conlucrarea cu comunitățile din raioanele țintă pentru implementarea și aplicarea legislației de mediu la nivel local, inclusiv în domenii de gestionarea spațiilor verzi și fondului forestier, gestionarea fondului apelor și fâșiilor de protecție, gestionarea pășunatului și cositului, servicii publice de salubrizare, gestionarea iazurilor și lacurilor, participarea publicului in procedura de evaluarea impactului asupra mediului, etc; 
  • Planificare, de comun, cu echipa proiectului strategiile de acordare a consultațiilor juridice și a vizitelor comune în cadrul comunităților pentru oferirea consultațiilor juridice autorităților locale și grupurilor de inițiativă 
  • Alte servicii aferente sarcinii, stabilite de comun cu echipa proiectului. 

Serviciile de asistență juridică și informare vor consta din: 

  • Acordarea informației solicitanților privind prevederile legale de mediu cu privire la cerințele de desfășurare a unei activități cu impact asupra mediului; 
  • Acordarea informației juridice privind modalitățile de apărare a dreptului la un mediu sănătos, termenii de apărare și sancțiunile prevăzute de lege; 
  • Întocmirea cererilor/ sesizărilor/ demersurilor către autoritățile competente privind încălcările legislației de mediu depistate; 
  • Întocmirea cererilor de chemare în judecată și depunerea acestora în instanța competentă pentru apărarea dreptului la un mediu sănătos; 
  • Reprezentarea intereselor beneficiarilor proiectului în instanțele de judecată și alte autorități competente pentru apărarea dreptului la un mediu sănătos; 
  • Identificarea încălcărilor legislației de mediu la nivel local și întreprinderea măsurilor privind contracararea acestora (sesizarea organelor competente, înaintarea cerere în instanță de judecată față de persoana care poluează mediul); 
  • Oferire consultației Beneficiarilor proiectului privind aplicarea și implementarea legislației de mediu la nivel local; 
  • Participarea la ședințele de consultări publice și în procesul de luare a deciziilor de mediu; 

Livrabile: 

  • Actele de acordare a consultației juridice și informaționale (numărul de acte întocmite); 
  • Cererile de chemare în judecată întocmite și depuse (numărul de cereri depuse); 
  • Numărul de încălcări ale legislației identificate și descrierea măsurilor întreprinse; 
  • Raport lunar de activitate (descrierea activităților desfășurate și anexarea actelor confirmative, numărul de ore lucrate, provocări întâmpinate ) 
  1. 3. Cerințe față de consultant
  • Diplomă de studii superioare în domeniul dreptului (Licență și Master); 
  • Experiență de cel puțin 3 ani în acordarea consultațiilor juridice și reprezentare în instanța de judecată și în alte autorități publice; 
  • Cunoașterea legislației în domeniul protecției mediului va constitui un avantaj.  
  • Cunoștințe și experiență de lucru cu autoritățile publice locale, Organizațiile societății civile și activiști civici; 
  • Abilități de scriere și redactare a cererilor/demersurilor, cererilor de chemare în judecată și a altor materiale aferente funcției; 
  • Asumarea responsabilității pentru calitatea și rezultatele deciziilor luate și a serviciilor prestate; 
  • Cunoașterea fluentă a limbii române (cunoașterea limbii rusă prezintă un avantaj; 
  • Abilitați de lucru la calculator, cunoașterea programelor de baza al Microsoft Office, E-mail, Internet. 
  • Abilități bune de comunicare și interacțiune cu alte persoane;  
  • Consultantul trebuie să posede calculatorul său personal și internet pentru a asigura comunicarea cu echipa proiectului. 

 4. Criterii de selecție: 

Contractul va fi semnat cu candidatul care va prezenta cea mai bună valorificare a resurselor puse la dispoziție, luând în considerație următoarele criterii:  

  1. Calitatea ofertei – studii și experiență în domeniul acordării asistenței juridice, în special cu accent pe domeniul mediului, serviciilor de informare și consultare, experiență de conlucrare cu administrația publică locală, precum și manifestarea unei abordări profesioniste, analitice și raționale;
  2. Oferta financiară rezonabilă
  3. 5. Cadrul organizatoric

Candidatul va semna un contract de prestări servicii și în procesul de lucru se va consulta cu echipa proiectului.  

Raportul de activitate lunar și Livrabilele urmează a fi aprobate de către Managerul de proiect al AO EcoContact. 

  1. 6. Prezentarea ofertei: 

Oferta urmează sa includă următoarele documente: 

  • CV-ul candidatului cu accent pe serviciile de asistență juridică prestate anterior și experiența deținută; 
  • Oferta financiară (oferta pentru ziua de muncă in EUR, prețul net). 

Taxa solicitată poate fi verificată de comitetul de evaluare prin solicitarea prezentării contractelor similare. 

Termenul-limită pentru depunerea dosarului: 16 iunie 2023 

Propunerile urmează a fi expediate la următoarea adresă e-mail: hr@ecocontact.md, cu mențiunea poziției – Consultant juridic în raionul (denumirea ) 

 Asociația își rezervă dreptul de a solicita documente suplimentare confirmative în caz de necesitate.  

 

 

Solicită o consultație de mediu

Solicitarea dvs. va fi preluată în scurt timp de către un consultant EcoContact, care vă va contacta pentru detalii.