Asociația EcoContact este o organizație non-guvernamentală și are drept scop promovarea proceselor de dezvoltare durabilă, protecția mediului și utilizarea sustenabilă a resurselor naturale la nivel regional. Asociația EcoContact activează la nivel local, național și regional.
Proiectul „O justiție verde pentru un mediu protejat si comunități durabile în Republica Moldova” implementat de AO EcoContact cu suportul Suediei își propune să contribuie la îmbunătățirea cadrului normativ și instituțional al guvernanței și al justiției de mediu prin promovarea unei implicări mai active și a unei cooperări mai strânse din partea tuturor actorilor-cheie în domeniul protecției mediului, la nivel național și local. Pe termen lung, acest lucru va avea un impact pozitiv asupra capacității de reglementare și asupra consolidării capacităților instituționale a autorităților competente naționale și regionale; de asemenea, vor fi îmbunătățite mecanismele de aplicare a legislației de mediu.
2. Contextul general
În Republica Moldova domeniul gestionării subsolului este reglementat prin Codul Subsolului nr. 3/2009, de rând și cu celelalte acte de politici și normative, după cum urmează:
Actele normative in domeniul subsolului:
Actele normative în domeniul apelor subterane
În prezent, Ministerul Mediului de comun cu AGRM este în proces de pregătire a unei ample intervenții în domeniul reglementării subsolului, care urmează a fi întocmit în baza recomandărilor emise de către Parlamentul RM, precum și în conformitate cu cap XI din acordul de asociere.
Această intervenție trebuie să asigure elaborarea actelor normative pentru domeniile nereglementate în gestionarea subsolului şi să le înainteze Guvernului, pentru aprobare, ceea ce ar permite implementarea prevederilor Codului subsolului şi aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu actul legislativ menţionat. Printre proiecte incluse în planul normativ se regăsesc urmatoarele:
3. Obiective și sarcini specifice
Obiectivul de bază al sarcinii este suport Ministerului Mediului în evaluarea complexă a modificărilor prevederilor Codului Subsolului, care reiese din recomandările Raportului Comisiei de anchetă privind modul de exploatare a substanțelor minerale utile și determinarea impactului asupra mediului, aprobat prin HP 200 din 14.07.2022 și elaborarea următoarelor documente:
Livrabilul nr. 1 Raport de evaluare a cadrului normativ aferent domeniului gestionării fondului subsolului, inclusiv evidențierea lacunelor, precum și furnizarea recomandărilor de modificare și ajustare a principalelor acte legislative vizate. Lista exhaustivă a actelor legislative urmează a fi sugerată de către expert contractat în conceptul executării sarcinii și aprobată de către Ministerul Mediului.
Livrabilul nr. 2 Proiectul de lege privind modificarea Codului Subsolului nr. 3/2009 eliminarea lacunelor și integrarea recomandărilor Raportului Comisiei de anchetă privind modul de exploatare a substanțelor minerale utile și determinarea impactului asupra mediului, aprobat prin HP 200 din 14.07.2022.
- proiectul de hotărîre al Guvernului privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea Codului Subsolului;
- tabelul de concordanță (ToC) pentru proiectul actului normativ;
- Analiza impactului de reglementare
- Nota informativă
Livrabilul nr. 3. Asigurarea consultărilor cu părţile interesate la nivel național pentru livrabilele nr. 1, 2. (raport, anunț, proces verbal, AIR).
4. Etapele elaborării sarcinii
Realizarea sarcinii este clasificat în 3 etape:
5 . Cerinţe faţă de aplicant:
Expertul trebuie să întrunească următoarele criterii:
6. Criterii de selecţie:
Contractul va fi semnat cu aplicantul care va prezenta cea mai bună valorificare a resurselor puse la dispoziţie, luând în consideraţie următoarele criterii:
1. Calitatea CV-lui - cunoașterea demonstrată a domeniului abordat - experienţă anterioară în elaborarea unor studii/acte normative similare - viziune asupra studiului şi metodologiei bine argumentate - abordare profesionistă, analitică, raţională şi inovativă .
2. Oferta financiară rezonabilă.
7. Cadrul organizatoric:
Expertul/a va semna un contract de prestări servicii şi în procesul de lucru se va consulta cu echipa proiectului și cu echipa desemnată din partea Ministerului Mediului nu mai rar de o data pe săptămână sau la necesitate.
8. Procedura de plată:
Plata se va efectua în tranşe, după aprobarea versiunii finale a livrabilelor de către Ministerul Mediului, conform pct. 3.
9. Prezentarea ofertei:
Oferta urmează sa includă următoarele documente:
Consultantul/a va face propuneri privind remunerarea zilnică așteptată în EUR, prețul net (nr. maximum de zile este 25). Taxa solicitată poate fi verificată de comitetul de evaluare prin solicitarea prezentării contractelor similare.
Termenul-limită pentru depunerea dosarului: 19 aprilie 2023
Propunerile urmează a fi expediate la următoarea adresă e-mail: hr@ecocontact.md, cu mențiunea poziției – Expert ajustarea legislației în domeniul subsolului
Asociația își rezervă dreptul de a solicita documente suplimentare confirmative în caz de necesitate.